søndag 19. februar 2012

Bruk av digitale verktøy

Det var inspirerende å se på de forskjellige bloggene til klassetrinnene på Hawes Side Primary School. De bruker bloggene til å fortelle om hva de jobber med, resultater av arbeider, filmer og bilder. 

På mange av sidene er det en Voki. Det er en liten animert filmsnutt hvor en avatar snakker for deg. Her kan du velge en figur og legge inn tekst. Jeg har laget en presentasjon av dette verktøyet (se forrige blogginnlegg). Dette egner seg godt til bruk i småskolen. På Hawes Side brukte de det også på høyere klassetrinn til bl.a. å gi elevene muntlige matematikkoppgaver. Dette er et verktøy jeg er i gang med å prøve ut.

Et annet fint verktøy er Photopeach. Her kan man lage en bildefremvisning med musikk til. Dette kan brukes til å lage en fremvisning fra et arrangement eller et undervisningsopplegg.

Wordle er et program for å lage en ord-sky (grafisk fremstilling) av teksten du skriver inn.  Den kan blant annet brukes til å synliggjøre viktige ord i et nytt tema. 
Laget fra Wordle.net
Jing er et nyttig verktøy jeg har fått prøvd ut i denne leksjonen. Det kan brukes både til å ta bilder av PC- skjermen og til å lage filmer. Jeg hadde tidligere tatt bilder til bloggen.  I denne leksjonen måtte jeg lære hvordan jeg lager film. Det kan være et nyttig verktøy til f.eks. å gi elevene opplæring i bruk av nye programmer. Filmene kan legges it på It’s learning og da kan elevene se filmen flere ganger.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar