søndag 20. november 2011

Regneark

Som kontaktlærer på 3.trinn har jeg klassen min i alle fag. Til nå har jeg hatt liten erfaring og kunnskap med bruk av regneark. Etter å ha leste ukens leksjon om regneark har jeg fått noen ideer til hvordan jeg kan jobbe med det i flere fag bl.a. matematikk, naturfag, samfunnsfag og norsk.
I matematikk har vi i høst arbeidet å samle og illustrere enkle data med tellestreker, tabeller og søylediagram. Her ville det vært relevant å ta i bruke regneark.
I naturfag har elevene lært å gjøre enkle undersøkelser. Kunnskapsløftet sier at elevene etter 4.trinn skal kunne innhente og systematisere data og presentere data med og uten digitale hjelpemidler [1]. Regneark vil her være et godt hjelpemiddel for å presentere undersøkelsene.
Tidslinjer i Excel kan brukes i flere fag bl.a. samfunnsfag for å vise utvikling og gi tidsperspektiv. 
I norsk kan vi bruke regneark til å vise for. eks. hvor mange bøker fra biblioteket hver elev har lest.
Hver høst har vi på skolen en innsamlingsaksjon. Klassene har da bl.a. loppemarked, selger kaker og popkorn. Her vil regneark kunne være nyttig for å regne sammen og se hvor mye hvert trinn har samlet inn. Her vil vi også kunne legge inn tidligere resultater og se utviklingen ved hjelp av et diagram.
Elevene trenger ikke til å begynne med å lage egne regneark, men klassen og lærer kan gjøre det sammen på Smartboard. På denne måten vil elevene få tidlig kjenneskap til programmet og vil se hvilke muligheter det har.


[1] Kunnskapsløftet, fag og lærerplaner i grunnskolen (2008) Pedlex, Norsk skoleinformasjon

2 kommentarer:

  1. Det er en god idé du beskriver til slutt, at klassen og lærer kan gjøre det sammen på Smartboard. På den måten blir regneark og forskjellige program introdusert for elevene også på de laveste trinnene i barneskolen. De vil få en gradvis kjennskap og innføring. Jeg synes dette kommer inn under det Høiland og Wølner kaller «legitim perifer deltakelse». (Høiland og Wølner, 2007, s. 33)

    SvarSlett
  2. Du har mange fine ideer på hvordan bruke regneark. Må innrømme at dette programmet ikke har vært min favoritt, men etter denne leksjonen har jeg fått øynene opp for at det ikke bare handler om tall og kolonner. Excel kan fint også brukes til å illustrere med bilder, søyler, tekstbokser og diagrammer i tillegg til tall. Dette kan også gjøre regneark mer motiverende å arbeide med for både elever og lærere. Synes det siste punkt om å bruke det på smartboard var en god ide ved at elevene får samme informasjon og at de også kan vise hverandre hvordan bruke regneark. Arbeidet kan lagres for å fortsette neste time på smartboard eller man kan sende sluttresultatet man kom frem til sammen, til hver enkelt elev/eventuelt legge det på læringsplattform.

    SvarSlett