fredag 25. november 2011

Hensyn

Øvingsoppgave 1.
På skolen der jeg arbeider, må foreldrene skrive under en erklæring hvor de gir skolen tillatelse til å publisere bilder av barna i trykte publikasjoner og på internett. Dette må vi ta hensyn til hvis vi skal legge ut klassebilder på nettet. Er det en elev som reserverer seg, kan bildene ikke legges ut. Vi må også ha tillatelse fra fotografen dersom bildene skal brukes på nettet (på grunn av opphavsretten).

Når det gjelder barn i forskjellige aktiviteter, som lek og undervisningssituasjoner, er det andre regler som gjelder. I følge Åndsverkloven § 45c kan skolen publisere bilder uten spesiell tillatelse dersom de går inn under følgende beskrivelser:
  • avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
  • avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
  •  bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse.
Selv om dette står i lovverket prøver vi alltid å unngå at elever som har reservert seg, kommer med på slike bilder. Vi sletter alltid enkeltbilder dersom foreldrene ønsker det.
På min skoles nettside har alle trinnene egne sider hvor vi legger ut lekseplaner, bilder og annen informasjon. Denne trinnsiden har et eget passord slik at det er bare barna, foreldrene og skolens ansatte som har tilgang til sidene.

Øvingsoppgave 2.
Dette er et situasjonsbilde som viser barn i lek. Vi kan ikke se barnas ansikter. Barna er derfor vanskelig å identifisere.
Datatilsynet sier i sin artikkel Bilder på nett at situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede, så lenge bildene er harmløse og på ingen måte krenkende. Hvis det var jeg som hadde tatt bildet kunne jeg ha publisert det enten jeg var forelder eller lærer.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes vi har en god rutine og praksis på vår skole når det gjelder samtykke fra foreldre ved publisering av bilder. Det jeg lurer på er om foreldrene til tospråklige barn skjønner det de faktisk skriver under på. I mange tilfeller mangler disse foreldrene et godt nok norsk språk, til å kunne lese og forstå slik informasjon fra skolen. Mange skriver under uten å ha forstått innholdet.

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Det virker som dere har en god opparbeidet rutine i å få samtykke fra foreldre/foresatte, ved skolen din. Det at dere respekterer foreldrenes ønsker ved bildevalg er noe som er med på bygge opp en god skole-hjem-relasjon.

    Det at bildene legges ut på passordbelagte sider, synes jeg er veldig bra. Det kan være med på å forhindre at uvedkommene misbruker bilder av elever.

    Ser at Shahnaz har kommentert over her, der hun kommenterer foreldrene til de tospråklige elevene. Min erfaring er at man bør bruke tolk når man presenterer slike viktige sjemaer for foreldrene.

    *Birgitte*

    SvarSlett