søndag 15. januar 2012

Sosial web

Begrepene ”prosument” og ”produser” viser til at de sosiale mediene er et sted på internett der alle brukerne kan være med å produsere innhold, dele og hente informasjon. 
Eksempler på slike nettsteder er Youtube, Wikipedia, Flickr, MySpace og Facebook.

Har sosiale nettverk en plass i skolen?
De fleste norske ungdommer er medlemmer av et sosialt nettverk og bruker dem mye på fritiden. Dette er noe skolen bør ta hensyn til. Jeg ser på nettesteder som Wikipedia og Youtube som gode verktøy å bruke i undervisningen. Vi som arbeider i skolen må være med å gjøre barn og unge rustet til å ta bruke alle mulighetene dette gir dem på en fornuftig måte.
Som lærer på 1.-4 trinn mener jeg at vi sammen med foreldrene tidlig må lære elevene god  nettvett. Flere av mine elever på 3.trinn har erfaring med bruk av sosiale medier. De hører musikk på Youtube, chatter og spiller spill på Moviestarplanet. Som ”nye” brukere trenger de yngste skoleelevene hjelp og veiledning både fra foreldre og lærere.

Fordeler og ulemper ved bruk av sosiale nettverk
Øvingsoppgaven til denne leksjonen var å melde seg inn i tre ulike sosiale nettverk.
Del og bruk er ”Et nettverk for lærere og pedagoger, forskere, byråkrater, bibliotekarer og andre med interesse for sosial web, IKT og skole.” (d & b, 2012). Dette er en ressurs for lærere for å integrere og bruke IKT i skolen. Her kan man blogge, chatte, dele filer, melde seg inn i interessegrupper og diskutere aktuelle problemstillinger.




Det største sosiale nettverket jeg er medlem av er Facebook.  Dette et lukket nettverk der du selv kan bestemme hvem som skal ha tilgang til din profil. Her kan man holde kontakt med venner og familie ved å lese deres oppdateringer, chatte, se på bilder og videoer. Her kan man også dele linker til for. eks. nettsider eller avisartikler man vil andre skal lese. Facebook kan også brukes til å spille spill og å hente ut informasjon om konserter, debatter og politiske møter. Det er blitt vanlig at bedrifter, organisasjoner og offentlige etater som for eks. politiet har egne sider på nettstedet der man kan få og gi informasjon.  Man kan danne interessegruppe og jobbe for en sak som f. eks å organisere møter demonstrasjoner.


Det tredje nettverket jeg har blitt medlem av er Twitter. Her kan brukerne sende og lese andres oppdateringer. Får å motta oppdateringer kan abonnere de profiler man ønsker å følge.  Her kan brukerne legge ut og finne tips, lenker, kommentarer og meninger. Twitter blir brukt bl.a. av brukt politikere og andre samfunnsengasjerte til å legge ut kommentarer til aktuelle saker i media. Aviser som Aftenposten og VG trykker ofte uttalelser hentet fra Twitter.

Fordeler:
-       Holde kontakt med venner og chatte om for eks. skolearbeid
-       Være medlem av interessegrupper  
-       Man kan dele lenker og gi hverandre tips om gode nettsteder
-       Legge ut egne arbeider, bilder og videoer.
-       Skrive blogger om aktuelle problemstillinger
-       Finne og dele informasjon
Ulemper:
-       Nettverken kan brukes som arena for digital mobbing
-       Noen kan stenges ute, får ikke bli venn på for eksempel Facebook.
-       Lett å legge ut bilder og videoer av andre uten tillatelse.
-     


2 kommentarer:

  1. Hei Marit!

    Det er så bra at du får med det om at vi må ruste elevene våre til å møte den digitale hverdagen. jeg er helt enig med deg om at dette er et arbeid som bør gjøres i samarbeid med hjemmet.

    Mobbing og mobbing på Internett bør være et tema som det snakkes mye om. Det at bilder og utestenging kan oppleves som mobbing er det viktig at vi som vokse snakker mye om med barna.

    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Barn og unge blir medlemmer av sosiale medier i tidlig alder. Og med dette følger en del utfordringer som både lærere og foreldre bør være oppmerksomme på. Jeg er enig i de fordelene og ulempene du nevner ovenfor og at nettvett bør læres!

    Sosiale medier kan brukes til mye i skolesammenheng, selv om det stort sett blir brukt på den private arenaen. Jeg mener lærer bør utforske muligheter for å bruke disse mediene, for la oss innse det; de er kommet for å bli! Skolen har et ansvar ovenfor elevene og deres digital kompetanse og det inkluderer også dette. Man kan ikke utelukke sosiale medier fra skolen for å slippe problemene som følger med, men heller lære elevene hvordan de skal opptre på internett og presentere regler som bør følges.

    SvarSlett