lørdag 28. januar 2012

Tankekart

Jeg lager ofte tankekart sammen med elevene mine på 3.trinn. Før elevene skal skrive en historie lager vi først et felles tankekart med ideer til hva de kan skrive om. Etterpå lager de et eget for sin historie. Frem til nå har jeg laget tankekartet på tavla selv om vi har smartboard i klasserommet. Etter denne leksjonen kommer jeg til å ta i bruk digitale tankekart. 
Fordelen er at digitale kart kan lagres og tas frem igjen neste gang vi jobber med samme tema. 

På skolen jeg arbeider har elevene tilgang på tankeverktøyet FreeMind. Denne uken prøvde jeg det ut for første gang sammen med elevene. Det gikk fint for meg å sette meg inn i det, men det krever nok en del øvelse før elevene kan bruke det på egenhånd. Resultatet lagret vi på elevenes fellesområde. 

Jeg har også prøvd programmene Mindomo og XMind. De siste ukene har vi jobbet med eventyr i norsk og lært om kroppen i NSM. Kartet på XMind har tema kroppen. Jeg planlegger å lage et felles tankekart for å oppsummere hva elevene har lært om tema. På Mindomo har jeg laget et kart med de samme punktene om eventyr som jeg lagde sammen med elevene.

Her er resultatet: 





4 kommentarer:

  1. Hei. Synes tankekartet ditt laget i Mindomo var veldig oversiktlig og ryddig. Jeg har selv prøvd meg i Freemind denne uka, og synes det er en fin måte å starte nye emner på på skolen og igangsette tankevirksomhet i forhold til stoff vi skal begynne med. Brukt til "brainstorming" er det blant annet veldig bra synes jeg.
    Mvh Nancy

    SvarSlett
  2. Spennende å lese at du bruker tankekart som verktøy også for elever på et så lavt trinn som tredje. Jeg mener at man kan gjøre dette helt ned til 1.trinn. Bilder/tegninger kan selvfølgelig brukes som erstatning for ord.

    Smartboard må jo være et glimrende hjelpemiddel i denne sammenheng. Å lage digitalt tankekart felles med elevene gjennom Freemind og Smartboard, vil ha den effekten at elevene lærer å organisere fagstoff i tankekart generelt, og at de lærer å bruke den digitale versjonen.

    Å bruke tankkart i forbindelse med idemyldring, er helt klart et lurt pedagogisk trekk. Samtidig vil jeg fremheve nytten av å bruke dette verktøyet når nytt fagstoff skal lærers. En tidligere kollega lærte elevene sine til å bruke tankekart ved øving til prøver. Elevene noterte viktige nøkkelord fra de aktuelle sidene i fagboken, i sitt tankekart. Dette arbeidet gjorde de på skolen under veiledning fra læreren. Når de så skulle øve hjemme, var det tankekartet de brukte for memorere hovedmomenter fra emnet. Dette mener jeg må være en effektiv måte å få barnet til å huske stoffet på.

    Jeg tror det er viktig at læreren lager mange tankekart sammen med elevene sine. Læreren må modellere metoden for elevene gjentatte ganger. Etterhvert vil elevene greie å bruke verktøyet sammen med medelever eller helt selvstendig. Dersom eleven også blir presentert for andre organiseringsverktøy, kan de selv velge hvilket som passer best for dem.

    SvarSlett
  3. Kjempefine tankekart du har laget og fornuftige tanker rundt bruken av det. Jeg tenker at tankekart er mye mer enn bare til idemyldring eller oppsummering. I Mindomo har man muligheter til å lage flotte, interaktive presentasjoner eller undervisningsopplegg hvor du kan legge til lyd, bilder og lenker til dine stikkord. Å bruke dette på smartboard gir også muligheten til å legge til nye stikkord og innspill fra elevene. I en masteroppgave fra 2011 av Sigbjørn Urstad om tankekart hevdes det også at bruk av bilder til nodene vil forsterke læringseffekten. http://brage.bibsys.no/hsh/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_18026/1/Urstad.pdf

    SvarSlett
  4. Flotte kart Marit, jeg personlig er glad for å se denne utvikling i skoleverden. I min tid var der stort sett bare tekst å forholde seg til, min læringsstil var kun å finne i kroppsøving, tolkning i dansktimerne.I forhold til nytt fagstoff er Mindmap et godt visuelt verktøy som viser strukturen, som i nogen fag kan hjelpe med å gi et stort oversiktsbilde. Vi er noen som på en måte ønsker å forstå den store boble, før vi går inn i substansen. Enda et godt verktøy vis verdi er avhengig av lærens didaktikk!

    Bastrup

    SvarSlett