lørdag 25. februar 2012

Hvorfor bjørnen er stubbrumpet

Musikken er hentet fra incompetech
Jeg valgte å lage et eventyr som en tegneserie ved hjelp av programmet Windows Live Movie Maker. Jeg brukte dette programmet fordi dette er tilgjengelig for elevene på skolen. Under arbeidet med filmen tenkte jeg hele tiden på om dette er mulig å gjennomføre med elever på småskoletrinnet (1.- 4.trinn).


Læreplanen sier bl.a. at å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.
Et av hovedområdene i norskfaget er sammensatte tekster. Elevene møter mange typer tekster. De må derfor lære seg å forholde seg til tekster der skrift, lyd og bilder henger sammen.
Jeg har tatt utgangspunkt i to mål i norsk for 3.-4. årstrinn når jeg laget denne filmen:
I skriftlige tekster skal elevene kunne skrive fortellinger, dikt, brev og sakprosa   
I sammensatte tekster skal de kunne lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde. 

Da jeg skulle finne et eventyr til filmen var det noen kriterier som var viktige. Det skulle være forholdsvis kort, og det skulle være få personer eller dyr med. Eventyret "Hvorfor bjørnen er stubbrumpet" egnet seg derfor godt til å lage film av.
Jeg begynte med å lage en oversikt (manus) over teksten og bildene som skulle være med.
Jeg valgte samme bakgrunn på alle bildene. Den tegnet jeg på et stort ark. Figurene klippet jeg ut fra bøker og blader. Når jeg tok bildene fant jeg ut at det var viktig med godt lys. Lyset måtte komme fra riktig vinkel for og ikke å gi gjenskinn i bildene. Jeg måtte derfor ta noen av bildene flere ganger før jeg var fornøyd.
Programmet Windows Live Movie maker var enkelt og bra å bruke. Det gikk lett og legge inn bilder, tekst og å redigere. Jeg så gjennom filmen flere ganger og gjorde mange små forandringer. Jeg passet bl.a. på at bildene med mye tekst varte lenger enn bildene med lite. Jeg avsluttet med å legge inn musikk. Den fant jeg på moava. Her er det linker til flere steder hvor du kan finne musikk, lyder, bilder og videoer som kan brukes fritt.
Etter å ha prøvd å lage egen film mener jeg det er mulig å gjøre det samme med elever. Jeg erfarte at det tar litt tid og at det krever god planlegging og oppfølging. Men det var moro og jeg fikk lyst til å prøve det ut sammen med elevene mine. 

Kunnskapsløftet. Fag og læreplaner i grunnskolen (2008) Pedlex. Norsk skoleinformasjon
Hildegunn Otnes (red) (2009) Å være digital i alle fag, Oslo, Universitetsforlaget.

2 kommentarer:

  1. Hei Marit!
    Filmen du har laget var veldig bra. Det at man kan bruke elevenes tegninger, når man lager film, vil være med på å involvere hele klassen/gruppa. Å skape noe sammen kan gi en fin dynamikk og samhørighet i klassen.
    Blir sikkert spennende å prøve dette ut med klassen.

    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Hei Marit
    Filmen illustrerer eventyret på en god måte =)
    Dette minner meg mer om en fortelling skrevet inn i MS Photostory enn en animasjonsfilm. Jeg sitter igjen med dette intrykket hovedsaklig fordi ingen av figurene beveger seg.

    Photostory er etter min mening et bedre program en moviemaker for å lage slik animasjon med få bilder per sekund og uten bevegelse phos selve figurene. Photostory lar deg også flytte fokus rundt på stillbildet og skape bevegelse eller illusjon av bevegelse om du vil.
    Jeg har tidligere deltatt som veileder for 2.trinn som lagde eventyrfilmer med Photostory. Det var en stor suksess, ungene vår stolte og fornøyde etter arbeidet.

    Photostory bør være tilgjengelig for dere dersom movimaker er det =)

    -Stian-

    SvarSlett