lørdag 10. mars 2012

Elevenes informasjonskompetanse

Denne uken har jeg ”forsket” på elevenes informasjonskompetanse.
Elevene mine er den del av det Haugen og Wold (2009) kaller Mediegenerasjonen. De har vokste opp med tilgang til datamaskiner og internett. De bruker maskinene å spille dataspill og lytte til musikk.  En del av dem passer også inn under utrykket ”Google-generasjonen”. Elevene på småskolen har ikke så mye erfaring med å søke etter informasjon, men de fleste nevnte Google og Wikipedia når jeg spurte dem om hvor de kunne gå for å søke. Det som overrasket meg mest var at ingen nevnte biblioteket og bøker når jeg spurte om hvor de kunne finne fagstoff hvis de f.eks. skulle skrive om et dyr. På skolen har de lett tilgang til biblioteket og de har fått opplæring i hvordan de kan finne aktuelle bøker.

På 4.trinn får elevene på min skole en oppgave hvor de skal skrive om et selvvalgt tema. Mange bruker internett når de skal finne fagstoff. Jeg kjenner meg igjen i det Tord Høivik beskriver i sin artikkel. Elevene som skriver oppgaver gjengir ukritisk det første og beste de finner på internett. Han mener derfor at lærerne må legge vekt på mer bruke av læringsarenaer der elevene kan finne egnet stoff. 
For meg betyr denne forskingen at vi tidlig må gi elevene opplæring i hvor de kan finne informasjon og hvordan den kan brukes. Læreplanen i norsk på 3.- 4.trinn sier at elevene skal foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy.

Vi som er lærere må være god forbilder og veiledere. Selv bruker jeg internett i klasserommet og privat hvis jeg trenger informasjon. Jeg forstår derfor godt at mine elever ikke nevner biblioteket når jeg spurte dem hvor de kan finne fagstoff. Vi bruker nettet fordi det er lett tilgjengelig og det går fort. Når jeg søker etter informasjon sammen med elevene mine på småskolen må jeg passe på å bruke nettsteder tilpasset denne aldersgruppen. 


Kvasir jr er et søkersted tilpasset barn. Deres mål er å lære barn å søke på internett i trygge omgivelser. Tjenesten vil være en god veiviser til de beste og meste populære nettsidene for barn når det gjelder underholdning, informasjon og læring. Søkerboks til Kvasir jr. ligger på skolens læringsplattform. 

Kunnskapsløftet, Fag og læreplaner i grunnskolen (2008). Pedlex. Norsk skoleinformasjon. 
Hagen, I og Wold, T (2008): Mediegenerasjonen. Barn og unge i det nye medielandskapet, Oslo: Det Norske Samlaget
Ivar John Erdal (2012) Informasjonskompetanse 1, DKL102. Høyskolen i Volda (hentet fra Fronter)

2 kommentarer:

  1. Så spennende at du har "forsket" på egne elevers informasjonskompetanse. På en måte overrasket det meg at elevene ikke nevner bøker som et sted å hente informasjon fra. Jeg er så gammeldags at jeg fremdeles tror boken er et medium elevene vil sette høyt på listen over relevante steder å søke fagstoff i. Samtidig ser jeg jo at jeg selv bruker nettet til denne type søk. Jeg har til og med fjernet "Det store norske leksikon" fra bokhylla i stua.
    Jeg har de siste årene i liten grad arbeidet med elever og informasjonssøk på nett. Derfor har jeg heller ikke gjort meg kjent med Kvasir Jr. Det skal jeg gjøre nå. Jeg ser for meg at det her henvises til nettsider som egner seg for barn. Da unngår man i større grad at elever arbeider ut ifra for avanserte informasjonstekster.
    Tar jeg utgangspunkt idet jeg skriver i innlegget mitt om Horizon Report og nettsøk via smarttelefonen, burde det ikke overraske meg at elevene er så fortrolig med å søke informasjon på nettet. Det ligger så mye på nettet av nyttig stoff, og alt er bare noen "dobbelt klikk" unna.

    SvarSlett
  2. Det er viktig at vi gjør oss kjent med elevenes vaner på internet. Jeg må si at jeg er like overrasket som Ellen, om at de ikke nevner bøker som et sted hvor de finner informasjon.

    Det var spennende å lese om Kvasir Junior. Kjente ikke til denne siden. Gleder meg til å bli kjent med denne søkemotoren.

    Jeg jobber i liten grad med informasjonssøking på internet med elevene, ettersom jeg underviser analfabeter. De som knekker lesekoden trenger virkelig et godt sted for å søke informasjon, uten for mye støy. Kanskje Kvasir jr. kan være noe for dem?

    *Birgitte*

    SvarSlett