søndag 25. mars 2012

Kildekritikk

Øvingsoppgaven denne uken skulle man ta utgangspunkt i et av to engelskspråklige nettsteder for å lære elevene om kildekritikk. For elevene på 3.- 4.trinn kan det bli for vanskelig å lese og forstå disse nettsidene. Jeg velger derfor i tillegg å ta med noen andre nettressurser.

Jeg vil starte med å vise elevene en film fra medietilsynets nettsider. Filmen jeg vil vise elevene er fra Charlis nettips . Den handler om kildekritikk. Etter at vi har sett filmen kan vi diskutere innholdet og gi elevene noe tips til hvilke søkemotor og nettsider det kan være lurt å bruke, f. eks. Kvasir jr.

Deretter kan vi gå inn på en av sidene på http://allaboutexplorers.com/
F.eks Christopher ColumbusSammen kan vi gå gjennom innholdet og elevene får vurdere om det som står i teksten er riktig og eventuelt hva som ikke er det. Sidene kan brukes til å bevisstgjøre elevene på at ikke alt de finner på Internett trenger å være sant.

Læreverket vårt i samfunnsfag Gaia har et kapittel som omhandler internett. Her lærer elevene om begreper knyttet til internett og kildekritikk.



Etter at vi har jobbet en periode med kildekritikk kan elevene ta en
nettvett-test.  Her kan elevene sjekke hva de kan om nettvett og kildekritikk.


Som jeg tidligere har skrevet er det viktig at vi lærere er god rollemodeller for elevene. Når vi søker etter informasjon må vi bruker gode søkermotorer og nettressurser. Når elevene skal jobbe med et tema, kan vi legge ut linker til nettsteder på skolens læringsplattform eller opprette et informasjonsnav.

1 kommentar:

  1. Dette opplegget likte jeg! Jeg mener dette må passe utmerket på 3. og 4. trinn. Jeg er enig med deg i at den engelske nettsiden allaboutexplorers vil være noe vanskelig for 3. – 4. trinn i norsk grunnskole. Som et tillegg, og ved hjelp av felles gjennomgang, vil den likevel gi gode ideer om hvor krevende det kan være å utøve kildekritikk. Man må faktisk anstrenge seg litt!

    Nettvett-testen synes jeg var et godt tips for trinnet. Den tester elevene i det som er et minimum av det de bør vite. Lykke til med gjennomføringen!

    SvarSlett