søndag 23. oktober 2011

Bildefortelling

Jeg laget min bildefortelling med fotografier jeg tok på fottur i Aurlandsdalen sommeren 2010. Motivet på de fleste av bildene er vakker natur. I fortellingen har jeg forsøkt å få frem at ruta gikk gjennom et naturskjønt område. Flere steder gikk stien på steder som var så bratte at vi måtte holde oss fast i tau for å være trygge. Underveis så vi flere steder rester etter steinras.
Det var moro og inspirerende å arbeide med filmen. Instruksjonfilmen på fronter var et godt hjelpemiddel. Jeg så den et par ganger før jeg satte i gang Jeg lagde filmpresentasjonen ved hjelp av Picasa og redigerte bildene i Picnik.
Da dette skulle være en film for å lære å bruke vektøyet, valgte jeg å bruke flere effekter enn jeg ville gjort hvis filmen skulle vises for familie og venner. Jeg prøvde derfor mange av de mulighetene jeg fant på Picasa og Picnik. Jeg endret farger, brukte forskjellige rammer, la tekst på bildene og lagde en enkel kollasj. Jeg valgte ikke å bruke å bruke klistremerker da dette ikke passet inn i denne sammenhengen. Men jeg ser at det kan være fint til å lage invitasjoner til fest, bryllup og lignende.
Da filmen var ferdig oppdaget jeg at det ble mørke rammer rundt noen av bildene. Dette var ikke planlagt. Det gjaldt særlig bildene med stående format. Siden jeg ellers var fornøyd med filmen, valgte jeg og ikke å gjøre noe med det. Neste gang jeg lager film kommer jeg til å ta hensyn til dette når jeg velger formatet på bildene jeg skal bruke
Jeg fant også musikk som passet til filmen. Dette fungerte veldig bra under redigeringen, men da filmen ble ferdig viste det seg at musikken skurret. Jeg prøvde å importere musikken flere ganger til programmet uten at det hjalp. Filmen ble derfor uten lyd.
Jeg ser mange muligheter for å bruke dette verktøyet i min hverdag som lærer på 3.trinn. I læreplanen i norsk for 3.- 4.trinn står det at elevene skal lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde. Elevene kan da for eks. lage eventyrfilm ved hjelp av Playmo, Lego, plastelina og tegninger.
Senere i høst skal vi på mitt trinn ha en storyline om steinalderen. Her kan gruppene ta bilder og presentere sin ”familie”. Elevene og jeg kan lage filmene sammen ved å bruke Smartboard. Jeg kan redigere filmen og elevene kommer med innspill og være med på å bestemme hvilke bilder og effekter som skal brukes. Kunnskapsløftet sier at i samfunnsfag på 1.- 4.trinn skal elevene bl.a. produsere materiale som kan publiseres. Filmene fra storylinen kan derfor legges ut på skolens nettside.
Klikk på bildet for å se filmen!
From Filmer

3 kommentarer:

  1. Veldig bra! Flotte bilder, god struktur og fin bruk av tekst i kombinasjon med bilder. Og du har gode tanker om hvordan du kan bruke dette i undervisningssammenheng. Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Hei Marit!

    Nydelige bilder fra Aurlandsdalen. Var en veldig fin progresjon i filmen.

    Å bruke selvlaget film i undervisningen er en ny tanke for meg. Men synes det er veldig spennende! Det er noe som engasjerer elevene og noe som stimulerer kreativiteten. Er jo så mange muligheter for å bruke film i undervisningen, er bare fantasien som setter en stopper for produksjonen.

    *Birgitte*

    SvarSlett
  3. Flott bildesammensetning fra Aurlandsdalen. Også spennende med ideen om storyline ifht. temaet steinalderen. Dette kan gjøre temaet svært spennende å jobbe med, også for de mindre historieinteresserte! Morsaomt å se at du fikk prøvd ut så mange effekter i videoen. Klart en bør velge en noe mer gjennomført stil i en video som skal brukes i skolen eller som en invitasjon o.l., men effektbruken din er jo relevant da vi nå skal bli kjent med verktøyet og dets funksjoner.

    SvarSlett