lørdag 22. oktober 2011

Digitale bilder- plassering av motiv


Her har jeg plassert motivet mitt midt på bildet. Jeg har valgt en nøytral lys bakgrunn for å fremheve figuren.


Her er motivet plassert på høyre side i etter tredjedelsreglen med samme bakgrunn..



Her har bildet fått et kvadratisk format. Motivet får større fokus fordi det fyller bildet bedre enn på de to ovenfor. Av den grunn likte jeg dette bildet best. 




Her prøvde jeg forskjellige bakgrunner for å å se hvordan det påvirket motivet. Jeg synes motivet kom best frem på bildet med blå bakgrunn. På det andre bildet ble bakgrunnen for urolig og skinnende. Her står figuren midt på bildet.


Bildet jeg liker best er et redigert og beskåret bilde hvor motivet er plassert på midten. Jeg redigert bildet i Picnik. Bildet er beskåret slik at figuren fyller mye av bildet.  Jeg valgt også å gjøre fargen på bakgrunnen varmere.  Denne fargen passer til figuren og gir mer harmoni i bildet. Skyggene rundt figuren er med på å ramme inn motivet. 

4 kommentarer:

  1. Spennende å se hvordan bildet endrer seg ut ifra hvordan motivet plasseres i bildet og valg av bakgrunn. Egentlig er det ganske stilig med kvadratiske bilder. Ellers tenker jeg bildet ditt blir best med motivet i midten. Tenker at dette har noe å gjøre med at det ikke er flere figurer i bildet. Ingenting som er med på å skape nødvendige linjer som kan føre øyets fokus frem mot hovedmotivet.

    SvarSlett
  2. Morsomt å se hvordan motivet endrer uttrykk ut fra hvordan den er plassert og ikke minst hvordan bakgrunnen påvirker.

    SvarSlett
  3. Likte veldig godt at du brukte ulike bakgrunner for å få frem poenget ditt. Jeg har vært inn og sett på flere sine blogger i forhold til denne oppgaven, og mange (meg inkludert) har tenkt ganske likt. Derfor var det artig å se hvordan du har fremstilt bildene med tanke på hva som får dem i fokus.

    SvarSlett