lørdag 1. oktober 2011

Bruk av Digitale læringsressurser


Jeg har etter hvert fått litt erfaring i bruk av digitale læringsressurser i småskolen. Etter at jeg fikk smartboard i klasserommet bruker jeg det nesten daglig. Jeg har tilegg seks maskiner elevene kan benytte. Mange av ressursene jeg bruker er knyttet til læreverk.

I matematikk bruker vi læreverket Multi som har eget program for smarte tavler http://web2.gyldendal.no/multi/. Til hvert tema finnes det samtalebilder, oppgaver og konkreter som penger og tallinjer. Fordelen med disse programmene at elevene har felles fokus. Vi kan samtale og forklare ut i fra bildene. Det gir hjelp til å visualisere og elevene kan selv bidra. Til læreverket er det også egne nettoppgaver der elevene kan øve på ferdigheter på egen elevmaskin.

For å øve opp skriveferdighetene ved hjelp av IKT kan nettsiden God i ord http://bibben.samlaget.no/om-bibben/index.php være er et hjelpemiddel. Elevene får her veiledning og tips til hvordan de kan skrive fortelling, brev, dikt eller en oppskrift. Det legges opp til en enkel digital kommunikasjon ved at elevene kan sende inn det de skriver. Noen av tekstene legges ut på nettsiden. Ved å lese andres tekster kan elevene få lesetrening og inspirasjon til egen skriving.

 For å finne egnede og gode nettsider i alle fag bruker jeg http://moava.org/. Jeg ser etter programmer der elevene kan få oppgaver tilpasset sitt nivå for å gi dem best mulig læringsutbytte.




1 kommentar:

  1. Bibben-sidene har jeg aldri vært innom eller brukt. Dette var et fint nettsted for å gi elever i småskolen kunnskap om ulike sjangre. Her kan de også øve seg på å skrive selv! Dette fikk jeg lyst til å prøve.

    SvarSlett