tirsdag 4. oktober 2011

Samskriving - et verktøy for elev - elev vurdering


Bakgrunnen for samskriving er det sosiokulturelle synet på læring. Læringen skjer først og fremst gjennom samhandling og deltakelse i et læringsfelleskap. Læring sammen er mer engasjerende og effektivt enn å lære alene. Vygotskys ide om den nærmeste utviklingssonen er sentral. Det bygges et stillas/ støtteapparat rundt eleven. Ved å være aktive i læringsprosessen greier eleven etter hvert seg selv. Meninger og kunnskap dannes ut i fra medelevenes respons og reaksjoner (Karlsen og Wølner 2006).

Ved samskriving får elevene ikke bare ansvar for sin egen læring. Ved å delta i et læringsfelleskap har de også ansvar for å bidra til medelevenes læring og utvikling. 
For å ha best mulig utbytte av elev-elev vurderingen må det være et godt læringsmiljø. Det må være trygt å vise fram det de har skrevet. De må kunne ta i mot konstruktiv kritikk, og kunne gi hverandre ærlige tilbakemeldinger uten å være redd for å såre.
Før elevene starter med skrivingen er det viktig at de har noen kjente kriterier de må jobbe etter. For småskolen kan de være stor forbokstav og punktum, bruk av adjektiv, sjangertrekk. Ved hjelp av kriteriene vet elevene hva de skal vurdere og hvordan de hjelpe hverandre frem til et godt resultat.

2 kommentarer:

  1. Jeg har lenge vært tilhenger av at samarbeid er en læringsmetode for barn der de vil sitte igjen med mer kunnskap enn bare det ferdige produktet, at man drar med seg erfaringer som de kan ta med seg i mange livssituasjoner senere i livet. Det sosiokulturelle læringssynet er et læringssyn etter min smak , og jeg vil tilføye at:

    Når man samhandler om å gjennomføre en oppgave, vil grensen for den proksimale utviklingssonen flytte seg. Den proksimale utviklingssonen er det området mellom hva en elev kan klare på egenhånd, og hva han kan klare gjennom samhandling eller veiledning http://no.wikipedia.org/wiki/Sosiokulturelt_l%C3%A6ringssyn

    Det kan ofte være vanskelig å komme med konstruktive tilbakemeldinger, og jo tidligere man får trening i dette, jo bedre vil tilbakemeldingene bli. Dermed kan man tilføre mottakeren økt kunnskap. Samtidig vil mottakeren bli flinkere til å ta i mot konstruktive tilbakemeldinger, og vurdere om det som et mulig læringsutbytte fremfor å tolke det som personlig kritikk, som man ofte er snar til å forsvare.

    SvarSlett
  2. Ja, likte godt eksemplene dine om bruk av samskriving i småskolen. Jeg arbeider på denne arenaen, og har tenkt mye på hvordan jeg kan ta dette i bruk på deres nivå. At elevene skal samskrive og veilede hverandre i bruk av stor bokstav og punktum var rett og slett genialt! Flott at du også har knyttet innlegget ditt opp mot Vygotskys teorier om læring i samhandling med andre. Om læringsmiljøet er bra, kan det virkelig være engasjerende å lære gjennom å gi og få konstruktiv kritikk fra medelevene.

    SvarSlett